lördag 31 december 2011

Nyår - trevligt men ändå en ständig oro

Godmorgon! Här hemma har denna morgon precis startat och det är faktiskt lite små segt. Husse har åkt för att jobba och matte och hund ligger kvar här i sängen och drar oss lite.

Vi ska strax gå upp för att ta oss ut i skogen för en rejäl låååång promenad innan det börjar smälla för mycket. Jag vet att många med oss känner en extrem oro och våndas för den här dagen/kvällen och då menar jag förstås alla rädda djur och barn. Atlas är väldigt väldigt ängslig för smällare, och tyvärr är vi inte ensamma. Atlas reagerar på både ljud och ljuset från raketerna. Förra året både bajsade och kräktes han ner sig för han var så rädd och det är olidligt att så många hundar och andra djur reagerar så här- men såklart det är ju ett hot för dom och långt ifrån naturligt!

I år har jag köpt en spray som ska hjälp Atlas att finna lugn och trygghet under kvällen den heter DAP - D.A.P. spray innehåller en syntetisk motsvarighet till hundens lugnande feromon. D.A.P. ökar hundens grundtrygghet och kan på så sätt hjälpa hunden att bättre klara av nya oroande situationer, miljöer eller i andra samanhang där hunden kan känna oro. Så vi får se hur den fungerar.

Mitt förslag är att införa förbud mot smällare och raketer och istället sända iväg brinnande rislyktor som används blandannat i Thailand- tyst och väldigt vackert!

Läste en av mina nyfunna favoritbloggar- www.myflowergirl.blogg.se(länk i högra spalten) och hon gav både en och annan tankeställare som jag önskar att fler läser! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar