måndag 27 juni 2011

Veterinärbesök & Jordgubbsplockning

Idag är den min första semesterdag och i morse var vi hos veterinären för en konsultation om Atlas knölar i huden efter några minuters undersökning berättade Hege på karlstads djursjukhus som för övrigt är en av de gulligaste veterinärerna jag träffat att vi definitivt ska operera bort dom på honom för att avgöra om de är av den goda eller den onda varianten. Vädret bjuder inte på sol idag tyvärr men det finns andra mysiga saker man kan göra ändå när man är ledig. Idag har jag plockat jordgubbar med Felicia på Ängebäck - det blev några kilon totalt och gubbarna va supergoda, stora och fina. Vi plockade av en sort som heter Korona som visst ska vara söt. Nu är ju bara frågan vad sjutton jag ska göra med dom? Någon av er som har erfarenhet av att göra sylt och saft? Vad är lättast? Tips och recept mottages tacksamt!


Hur söt är hon inte :)?
Lagom skörd, och Fille gömmer två lådor i sin påse...

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Där brukade vi också va och plocka förr :)
    Jag brukar göra jordgubbssylt och då använda vanligt socker istället för syltsocker. Då blir sylten mycket godare och inte sådär dallrig utan känns mer äkta :)

    SvaraRadera
  3. vad du ska göra med dom ? ÄTA såklart, hihi ! skicka hit några är du gullig :)

    SvaraRadera